Beemster Schagen & ValueMe

Makado

Beemster Schagen & ValueMe pilot

Breng de data weer terug bij jezelf!

Beemster Schagen begon medio vorige eeuw met het maken en afdrukken van foto’s, reportages en  verkoop van fotocamera’s. De foto’s die je toen maakte waren persoonlijk, ze hoorden bij jou en je familie. Tegenwoordig hebben we allemaal een mobiele telefoon vol met foto’s, zoekgeschiedenis, informatie over vrienden en relaties en nog veel meer. Alleen, die informatie is niet meer zo privé als vroeger. 

Grote internationale bedrijven verzamelen zoveel mogelijk data via je telefoon en andere connecties met internet. Vervolgens handelen ze in jouw data, jouw gegevens zijn het product. Deze ontwikkeling is razendsnel gegaan maar is volgens ons en Beemster Schagen tegen te houden.

NGI & Horizon 2020

Ook de Europese Unie heeft bescherming van de gegevens van Europese burgers hoog in het vaandel staan. ValueMe is deelnemer in het NGI Trust, oftewel ‘Next Generation Internet’. Doel van dit Europese project is de bescherming van persoonsgegevens van Eruropese burgers te verbeteren. De weg is jaren terug ingeslagen met de GDPR, oftewel het General Data Protection Regulation (in Nederland ook bekend als de AVG; Algeme Verordering Gegevensbescherming). Dit gaat echter nog lang niet ver genoeg. Alle apps op je telefoon verzamelen je data en je kunt er weinig aan doen.

ValueMe 

ValueMe is het dataplatform waarop jij zelf je gegevens verzamelt. Jij bepaalt welke informatie je in de app afgeeft. Deze data wordt vervolgens verzameld maar niet achter je rug om verhandeld. Jij bepaald of en wanneer je je gegevens deelt. Via jouw inlog in de app kun je zien wat de waarde van je data is. Deze waarde is afhankelijk van hoe relevant die is voor de bij ons aangesloten bedrijven, hoe valide de data is en hoe uitgebreid de data is.

Pilot met Beemster Schagen

 

We beginnen in samenwerking met Beemster Schagen. Jij kunt bij de eerste 300 deelnemers van het project horen. Tijdens deze pilot kun jij, als klant van Beemster Schagen, je data delen via onze app. Je data wordt vervolgens vastgelegd als jouw juridisch eigendom, met een kopie bij de notaris in de kluis. Behalve alle bekende data, voegen we iets unieks toe aan je data paspoort: een 3D bodyscan.

Voor deelname aan de pilot welke wij gaan inzetten, zoeken wij 300 deelnemers. Naast de gratis App, het gratis Data Passport, een 3D Bodyscan en een hard copy Passport realiseren deelnemers een eerste stap in het vastleggen van hun Persoonlijke Data (cash beloning!). Google en FaceBook verdienen jaarlijks 200+ miljard aan onze Data. Uit onderzoek blijk dat Persoonlijke 

Data niet zelden meer dan 1000 euro pp. per jaar waard is. Tijd om zelf de regie en waarde in handen te nemen lijkt ons.

Wat levert het jou op?

  • Persoonlijke Data eigendom registratie
  • Persoonlijke Data Passport
  • Hardcopy Passport
  • Vergoeding voor deelname
  • Gratis bewijs van eigendom
  • Kans op HD TV, Beemster / Makado waardebon, Data Waarde Vouchers

Meld je aan en doe mee!

ValueMe in de media

Onze toekomstdroom is dat ValueMe, Waardeer Mij, wereldwijd een begrip wordt. We zouden het geweldig vinden als het uiteindelijk als werkwoord wordt opgenomen in de Cambridge Dictionary, net als googelen. Dan zijn we in onze missie geslaagd.”

Henri en Laurent Engel

Oprichters, ValueMe

‘We gaan voor een internetrevolutie zorgen’

Iets opzoeken in Google of berichten van vrienden lezen op Facebook, doe je niet onopgemerkt. Zonder dat je daar iets over te zeggen hebt, verzamelen deze internetgiganten bij elke muisklik jouw persoonlijke data. Met de verkoop daarvan verdienen ze miljarden. Dat moet veranderen, vindt ValueMe uit Heerhugowaard. Dit bedrijf wil consumenten de controle en het juridisch eigendom over hun eigen data teruggeven.

Het is tijd voor een digitale revolutie, vinden vader en zoon Henri en Laurent Engel, de aanstichters van ValueMe. ,,We zijn de zeggenschap over onze eigen data kwijtgeraakt. Stel je voor dat de postbode een persoonlijke brief aan jou eerst opent en leest, voordat hij hem bij jou door de brievenbus gooit. Dat zou je toch woest maken? Op internet gebeurt hetzelfde, maar dat zien we niet. Dus maken we ons er niet druk over.’’

Online advertenties

Bij elke handeling die we verrichten op internet wordt data verzameld; bij het aanmelden voor een nieuwsbrief, bij het klikken op een YouTube video, bij het zoeken naar een product. Op basis van die data krijgt een consument advertenties te zien. Henri heeft een Adblocker geïnstalleerd om te meten hoe vaak hij benaderd wordt. ,,In drie jaar tijd zijn er op mijn computer 819.000 advertenties geblokkeerd. Dat zijn er zo’n 750 per dag. We hebben uitgerekend dat die een waarde van tussen de tien- en twintigduizend dollar vertegenwoordigen. Dat bedrag hebben Google en Facebook aan mij verdiend.’’

Lees verder op de site van nhn…