Verhalen
ValueMe gaat over mensen.. waarde en waardering
Daar horen verhalen en meningen bij.
Heb jij iets te vertellen?
Sta jij al op Instagram?
Zoek, zoek en het is niet waar…… of toch?
Vanwaar deze intro?
Ik las een artikel op AD over een jonge vrouw in de USA, genaamd Emily Glow. Zij had gesolliciteerd bij een Female Marketing Company genaamd KickAss Masterminds in Austin Texas. Toen Emily werd uitgenodigd voor een vervolggesprek en daarbij ook het advies kreeg om het bedrijf op Instagram te volgen zag ze daar een handleiding met instructie wat je vooral niet moest doen als je ging solliciteren, namelijk onprofessioneel gedrag vertonen ….. Dit “gedrag” werd, tot haar grote schrik, benadrukt met een foto van Emily, welke zou kunnen worden omschreven als “vrouw in een beetje erg kleine bikini”.
Bron van de, in dit geval, rode bikini? Geplukt van Instagram. WTF, maar weer een mooi voorbeeld van hoe Social Media in je leven zit.
Emily werkt inmiddels bij een ander marketing bedrijf.
Wat Kickass deed kan natuurlijk niet en toch gebeurde het. Stom of lui? Gierig? Whatever. Eenmaal op het World Wide Web wordt je onderdeel van het Nieuwe Wilde Westen. Social Media is vooral Media en weinig Social. Met eigen, zeer flexibele, spelregels en 24/7 tickets voor de entree. Een soort Hotel California: you can check out any time you want but you can never leave. Mooie tekst en steeds meer van toepassing. Social Media beschouwt jou namelijk als een product waar geld mee te verdienen valt, verpakt in heel veel “leuk en makkelijk”. Sommigen zijn nog duidelijker en noemen het gewoon de nieuwe “crack”.
Dus lees goed. Als je foto’s of andere content plaatst op Instagram of Facebook ben je feitelijk de zeggenschap hierover kwijt.
Je gaat akkoord met: “….wanneer je op of in verband met onze Producten inhoud deelt, plaatst of uploadt die valt onder intellectuele-eigendomsrechten, dan verleen je ons een niet-exclusieve, overdraagbare, sublicentieerbare, royaltyvrije en wereldwijde licentie om je inhoud te hosten, te gebruiken, te distribueren, aan te passen, uit te voeren, te kopiëren, in het openbaar weer te geven of te vertonen, te vertalen en om hiervan afgeleide werken te maken (in overeenstemming met je instellingen voor privacy en apps). Dit houdt bijvoorbeeld in dat wanneer je een foto deelt op Facebook, je ons toestemming geeft deze foto op te slaan, te kopiëren en te delen met anderen (uiteraard in overeenstemming met je instellingen), zoals met serviceproviders die onze service of andere Facebook-producten die je gebruikt, ondersteunen….”.
Als je online gaat kom je in een andere wereld. Met andere regels. Een wereld die niet over mensen gaat maar over data. Tijd dus voor jouw eigen regels.
ValueMe: Mijn Leven, Mijn Data
Koen Dijkstra
Tijdens mijn masterproef rondom de digitale geletterdheid van kinderen ben ik erg geschrokken van de digitale kloof die geleidelijk aan is ontstaan in onze samenleving.
Technologie biedt vele mogelijkheden die helaas niet voor iedereen beschikbaar zijn. Niet ieder kind plukt de vruchten van de mogelijkheden die technologie biedt.
Door een gemis aan digitale vaardigheden ontstaan verschillen in maatschappelijke mogelijkheden. Daarom is het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd bewust, verantwoordelijk, kritisch en creatief gebruik leren maken van digitale technologie, digitale media en andere technologieën.
Gelukkig zijn leraren, lerarenopleiders/vakdidactici, (curriculum)experts en scholen samen bezig om digitale geletterdheid te introduceren in het landelijk curriculum.
Ik ben van mening dat de nieuwe generatie van digitaal kritische denkers een positief effect zal hebben op de digitale ongelijkheid in onze samenleving. Het is namelijk tijd dat de techgiganten die misbruik maken van deze ongelijke situatie eens goed worden aangepakt.
Koen Dijkstra
Masterstudent Design Driven Innovation
Max Paap
Data is hartstikke veelzijdig en kent vele gezichten. Het is overal aanwezig: van de betekenisloze binaire vormen in de kern van een computer tot betekenisvolle informatie in een (management)informatiesysteem, zoekmachines à la Google, platformen à la de Social Media enz.
Data is het basis ingrediënt van heel veel (computer) toepassingen. Met data, al of niet in combinatie met Artificial Intelligentie, kan de mens heel veel goeds doen voor ‘’onze’’ planeet en de levende wezens die erop leven. De realiteit is dat data vooral gebruikt wordt om oneindige economische groei te bevorderen waardoor ‘’onze’’ planeet naar de filistijnen wordt geholpen. Nog los van het feit dat data i.c.m. met economische groei ongelijkheid in de hand werkt met alle ellendige gevolgen van dien.
En dan heb ik het nog niet over data als middel om mensen te manipuleren…
Dé uitdaging is om met data echt het goede te gaan doen en door het goede te doen er vervolgens geld mee te verdienen. Zo heeft bijvoorbeeld Unilever besloten om minder grondstoffen te verbruiken, gezondere producten te maken, en zich in te zetten voor arme boeren om alleen nog duurzaam geproduceerde producten in te kopen en vervolgens te verkopen. Dit is slechts één voorbeeld hoe data voor het goede kan worden gebruikt om toch geld te verdienen.
Value Me wil dat de eigenaren van de persoonlijke data, U en ik, financieel beloond worden voor het gebruik van die data door anderen, lees: de bedrijven.
Op zichzelf een lofwaardig streven mits Value Me ervoor waakt dat ook zij onderdeel wordt van het economische model dat uitsluitend gericht is op oneindige groei.
Max Paap
Erwin Dasbach
Van wie is jouw data?
Je hebt ze vast allemaal of in ieder geval voor een deel; een Google account, een YouTube account, Facebook en Instagram account, misschien nog aangevuld met een Linkedin, Twitter of Reddit account.
Al deze accounts werken met jouw interesse, verzameld en opgeslagen, deels door je eigen voorkeuren maar zeker voor een groot deel door de door jouzelf achtergelaten bezoekregistraties die al deze bedrijven doen.
Deze bezoekregistraties noemen we ook wel je achtergelaten DATA.
Het is je vast wel eens overkomen dat je op internet op zoek was naar bijvoorbeeld een paar schoenen van een bepaald merk en dat bij het volgende bezoek aan een geheel andere website ineens een advertentie verscheen voor dat merk schoenen waar je de vorige dag al naar op zoek was, of dat je op Instagram steeds meer plaatjes en filmpjes voorbij ziet komen met allerhande leuke en interessante technische snufjes nadat je zelf een paar keer op zoek was naar dat ene filmpje die je collega je al eens had laten zien.
Zelfs met boodschappen doen waarbij je gebruik maakt van een klantenkaart is jouw DATA niet heilig. Je hebt vast al wel een keer meegemaakt dat als je bij een grootgrutter jouw eigen klantenkaart gebruikt hebt, een week later via de email of app een persoonlijke aanbieding ontvangt die alleen voor jou bestemd is. Ook dit is jouw DATA!
Zelfs de auto-industrie werkt met jouw DATA, zonder dat je dat zelf in de gaten hebt. Tegenwoordig wordt er bij onderhoud van je auto eerst een computer aan je auto gekoppeld die exact kan uitlezen dat je op weg naar je favoriete wintersport bestemming op de A8 tussen München en Salzburg ter hoogte van Weyam een motorstoring hebt gehad doordat je tijdens je laatste tankbeurt bij Rosenheim verkeerde brandstof had getankt.
Op zijn minst is het vreemd te noemen dat jouw eigen DATA gebruikt wordt door bedrijven omwille van hun gewin, omzet verhoging, vaak onder het mom van het verbeteren van hun service naar jou toe. Waar of niet?
Zou het dan niet eens tijd worden dat jij zelf voordeel van jouw DATA gaat zien?
Het antwoord is simpel: Ja natuurlijk!
Ik ben geïnteresseerd in ValueMe. Volgens mij maakt ValueMe je data-leven inzichtelijk en mogelijk om er iets mee te doen.
Hoe dan, hoor ik je denken….
Dat kan volgens mij op meerdere manieren; wellicht zelf geld verdienen met jouw DATA maar ook misschien wel op zoek naar een nieuwe opleiding of baan. Zelfs misschien wel als geld besparing, bijvoorbeeld dat je auto beter nu naar de garage kan voor onderhoud i.p.v. over een maand als blijkt dat uitstel zou resulteren in een hogere rekening voor dat specifieke onderhoud.
Dit alles wordt door ValueMe inzichtelijk en geeft je de mogelijkheden om jouw DATA voor jou te laten werken in plaats dat deze voor anderen werkt.
Ik ben ondertussen de mogelijkheden van ValueMe in gaan zien en kan alleen maar aanbevelen om er voor te zorgen dat je jouw DATA voor jezelf gaat laten werken.
Succes met jouw DATA.
Rob Baas
Maandagochtend in de herfst. A day in the Data-Life of Rob Baas.
Wakker worden zonder wekker maar met Apple Watch aan de pols, telefoon gaat van de slaapstand af (van te voren moet je dat instellen van Apple), en dan kan die achteraf melden dat je je eigen slaapdoel hebt gehaald of niet. Hartslag zie je dan ook, in mijn geval lijkt dat prima, deze informatie deel ik met Apple en niet met een medische partij, zou misschien een optie zijn?
Nu ik het zo opschrijf zie ik eigenlijk hoe belangrijk data wel of niet uitwisselen kan zijn, als ik ziektekostenverzekeraar was, ging ik kijken hoe we mensen gezonder kunnen laten leven ipv als die Corona angst en kosten incasseren.
Even bed uit en thee zetten voor mijn vrouw en mijzelf. Mijn vrouw kijkt het nieuws (social media en mails dus) op iPad, ik op mijn al twee jaar oude iPhone, die begint te haperen, moet maar snel 1 k investeren in een iPhone 12, want die is weer stukken beter (wat een verwende gedachte eigenlijk), de oude is nog 280 euro waard volgens Apple? nog erger waardeverlies dan een willekeurige auto en ik ben zeker van dat ik weer een nieuwere gaan aanschaffen, de camera is weer beter en daardoor heb ik snel weer een uitbreiding nodig voor mijn dat opslag in de iCloud, 2TB kost 9,99 per maand, dus data bewaren is op zich al een business model waar je bijna niet mee kan stoppen, die foto’s zijn echt leuk voor later denk je dan, maar wat ben je druk ermee om de juiste tags te koppelen (doe ik dus nog niet dus wat een chaos). Omdat ik niet van een partij afhankelijk wil zijn , heb ik ook OneDrive en google drive accounts, dus wat een data brein veroorzaak ik eigenlijk. (en zijn die servers van Apple CO2 vriendelijk? Die van Microsoft draaien op windenergie die wij als Nederlander zelf subsidiëren, wat een rare wereld toch)
Dus dan check ik mijn mail op iPhone, maandags weinig spam heb, heb eigen domeinnamen, daar komt post op binnen , meestal nieuwsbrieven waarop ik mij abonneer als ik interesse heb in het bedrijf of sector oid, meeste gaan de prullenbak in. Dan krijg ik wat reminder van mijn huidige CRM systeem wat ik aan het vullen ben omdat ik mezelf te afhankelijk voel van LinkedIn, die steeds meer beperkingen oplegt aan haar gebruikers en eigenlijk werkt die informatie via LinkedIn “ verslavend”, zeker als je wat relevante groepen volgt.
Ook maar even alle mensen een fijne verjaardag wensen (handig dat LinkedIn dat aangeeft, voor degene die het ooit netjes hebben ingevuld haha), dat valt mij op omdat ik dat zelfde riedeltje ook op Facebook doe, en dan andere verjaardagen zie, dus ook daar zitten mensen in met geen geboorte datum gedeeld (ik begrijp het steeds minder eigenlijk wat we aan het doen zijn in de openbare ruimte (online) nu ik dit opschrijf). Ook even snel insta checken en nog wat twitter berichten, ik heb eigenlijk alle meldingen uitstaan anders word je helemaal gek, maar de algoritmen van verschillende tools zijn toch bezig om je te laten bewegen op social media, ik kijk eerst op Whatsapp eigenlijk als ik iPhone oppak (vergeten).
Meestal weinig interactie in de nacht maar overdag gaat dat als een dolle door, incl leuke en minder leuke plaatjes (is allemaal versleuteld hoor)….
Tweede kopje thee of soms een koffie .
En dan even Blendle news doorsturen naar mijn vrouw, kunnen we allebei lezen wat we willen lezen (Blendle maakt al een selectie op je leesvoorkeuren), voor 8,25 per maand heb je meer tekst dan je hersenen kunnen verwerken dus wat een data. Oh ja Corona ridders kramen weer een berg nonsens uit waarin iedereen zit te wachten op de volgende inperking van vrijheid. Data verkeerd gebruikt in mijn ogen, ik probeer gezonder te leven dan 10 jaar terug omdat ik nu beter weet door de bergen informatie en persoonlijke ervaring met de gezondheidszorg. Dan even wandelen met mijn vrouw om even de gedachte los laten (zonder mobiel) maar wel met de FitBit om te kijken waar de stappen blijven aan versleten gaan (6-7 K per dag )
Onder het genot van een liedje op Spotify agenda deze week weer vol plannen en ouderwets bellen om toch afspraken maken deze week. Onderweg naar een afspraak luister ik tegenwoordig met Airpods op naar of podcasts of voorlezen van Blendle nieuws, de radio wel aan voor het geval er toch een file is. De navigatie is vaak via Google, dat zoekt lekker makkelijk, en die data berg wordt steeds beter voor Google, is dat nog terug te draaien (ik bedoel eigenlijk vroeger een Shell stratenboek en nu alles via Google?, zo handig!)
Krijg weer wat berichtjes binnen via de mail, reclame en er zijn weer mensen die op je profiel hebben gekeken op LinkedIn en waarachtig er zijn een paar jarigen die reageren op mijn verjaardagswens (eigenlijk zijn de meeste mensen niet geïnteresseerd in persoonlijke online aandacht lijkt het).
Nu aan de lunch en vanmiddag weer surfen naar nieuwe kennis ter voorbereiding van de twee meetings morgen (live op verschillende kantoren met goede koffie en alcohol vrij bier), misschien de laatste voorlopig als je de geruchten moet geloven dat er een totale lockdown komt.
Leeroy Jellema
Mijn naam is Leeroy Jellema, 4e jaars student Bedrijfskunde aan NHLStenden.
Ik heb onlangs The Social Dilemma documentaire gezien.
Ik kan wel zeggen dat mijn social media gebruik is veranderd na het zien van de documentaire!
Tijdens mijn minor Innovation & Leadership krijg ik met drie medestudenten de mogelijkheid om vanuit NHL Stenden een uitdagend vraagstuk te behandelen van ValueMe. Eenmaal begonnen aan het project, ben ik mij meer gaan verdiepen in de keerzijde van de digitale samenleving. Om een goed beeld te krijgen van het verdienmodel van Google en Facebook en wat er met onze data gebeurd is het kijken naar Netflix serie The Social Dilemma zeker een aanrader.
De grote social media giganten maken ons verslaafd aan het altijd online zijn en manipuleren ons gedrag, zoveel invloed hebben zij op de totale samenleving. Ook ik ben mij ervan bewust dat ik te veel tijd doorbreng op dat schermpje. In plaats van deze zinloze (want dat is het vaak) tijd door te brengen op Facebook of andere social media platformen, besteed ik nu eerder mijn tijd aan dingen die er voor mij toe doen en hoop ik daar meer uit te halen. Na het zien van de documentaire heb ik bijvoorbeeld besloten om de Facebook en alle nieuwsapplicaties te verwijderen, hierdoor hoop ik mijn eigen surfgedrag te veranderen. Daarnaast staan notificaties van andere applicaties bij mij uit.
We zijn een gebruiksvoorwerp geworden van een biljoenen industrie en naar mijn mening is het grootste deel van de bevolking zich daar nog niet van bewust. Ik kan genoeg positieve kanten opnoemen van Social media maar donkere kanten worden naar mijn mening nooit genoeg benadrukt. Eén van de oplossingen die wordt aangedragen in The Social Dilemma om al deze onmacht te stoppen is collectieve wil. Ik daag iedereen dan ook uit om eens kritisch naar eigen surfgedrag te kijken en de overweging te maken of het altijd online zijn het nog wel waard is.
Open your eyes ..